[R] discriminant analysis

Pierre.Olivier.Mazagol Pierre.Olivier.Mazagol at univ-st-etienne.fr
Fri Jul 23 11:49:59 CEST 2004

Hello.
I have a data base with 50 qualitative variables and a lot of
individuals. I try to estimate the links between one of these variables
(landcover) and the 49 others (geomorphology, hydrography...). I want to
use a "discriminant analysis on qualitative variables" (as DISQUAL in
SPAD) or a " log-linear model ". Which R-Package(s) or other methods can
you advise me.

Thank you for you help.

POMazagol
Centre de Recherches sur l'ENvironnement et l'AMénagement
UMR 5600 Cnrs "Ville-Environnement-Société"
6 Rue Basse des Rives
42023 - Saint Etienne cedex 02
Tel : +33(0)4 77 42 19 23
Fax : +33(0)4 77 42 19 24
http://www.univ-st-etienne.fr/crenam/vielabo/chercheur/mazagol/

Bonjour.
Je dispose d'une base de données paysagère constituée exclusivement 50
variables qualitatives nominales et d'un grand nombre d'individus. Je
cherche à estimer les liens existant entre une de ces variables
(occupation du sol) et les 50 autres (variables géomorphologiques,
hydrographiques...). J'ai enviseagé d'utiliser une "analyse
discriminante sur variables qualitatives" (équivalent à DISQUAL dans
SPAD) ou alors un "modèle log-linéaire". Je souhaiterais connaitre quels
packages R vous paraissent les plus judicieux pour mener à bien ces
méthodes. A moins que vous ne me conseilliez une autre méthode.

Merci d'avance.

POMazagol